Spotkanie w Starostwie Powiatu Dąbrowskiego

14612400_672454606264806_3408521518209854699_o

17 Października w Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej odbyło się spotkanie, którego tematem była przyszłość linii kolejowej Tarnów – Szczucin, a w szczególności oferta na obsługę linii złożona przez wielkopolskiego przewoźnika SKPL Cargo. W spotkaniu wzięli udział Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Pan Stanisław Sorys, Starosta Powiatu Dąbrowskiego, Pan Tadeusz Kwiatkowski, przedstawiciele firmy SKPL Cargo oraz Wójtowie i Burmistrzowie gmin położonych wzdłuż naszej linii. W spotkaniu uczestniczyliśmy także my, w związku z czym zapraszamy na sprawozdanie z wczorajszego spotkania.

Na początku zostały pokazane dwie prezentacje dotyczące naszej linii. Pierwsza, przygotowana przez pracowników starostwa powiatowego posłużyła do omówienia historii linii oraz jej parametrów technicznych. Druga, przygotowana przez SKPL pomogła zapoznać gości spotkania z inwestycjami, które do tej pory obsłużyła firma oraz szczegółowo opisała ofertę na obsługę linii PLK 115. Oferta SKPL obejmuje przeprowadzenie na koszt firmy remontu naszej linii na odcinku Tarnów – Dąbrowa Tarnowska, a następnie uruchomienie na nim 6 par pociągów dziennie. Pociągi miałyby zostać skomunikowane z połączeniami kolei aglomeracyjnej do Krakowa, a przy wsparciu Marszałka Województwa możliwe byłoby ustalenie jednego biletu na trasę Dąbrowa Tarnowska – Kraków. Gdyby połączenie to zostało zaliczone do Małopolskiej Taryfy Aglomeracyjnej oznaczałoby to, że cena przejazdu do Tarnowa byłaby konkurencyjna dla busów, natomiast koszt podróży do Krakowa wyniósłby około 12 złotych, podczas gdy ceny busów zaczynają się od 17-stu. Dodatkowo krótszy byłby czas przejazdu. Przewoźnik zadeklarował także, iż zapewni tabor do obsługi połączeń, który miałyby stanowić autobusy szynowe serii 810 z powodzeniem eksploatowane przez naszych południowych sąsiadów. Połączenia kolejowe wymagałyby dotacji na poziomie około 1 200 000 zł rocznie, z czego 70% miałyby pokryć środki Marszałka województwa, a odpowiednio 11%, 10% i 9% gminy Dąbrowa Tarnowska,  Żabno i Tarnów. Umowa o wykonywanie przewozów miałaby zostać zawarta na co najmniej 5 lat, a przewoźnik zapowiedział, iż w przypadku powodzenia połączeń kolejowych do Dąbrowy Tarnowskiej, w drugim etapie inwestycji możliwe byłoby otwarcie linii do samego Szczucina.

Po prezentacji poruszona została kwestia letnich pociągów retro do Szczucina. Ustalono, iż byłyby one możliwe, jednak gminy musiałyby zorganizować na trasie dodatkowe atrakcje, np. spotkania z kulturą.

Głos zabrał Pan Marszałek Sorys. Zaaprobował on przedsięwzięcie otwarcia linii do Dąbrowy podkreślając jednak, że sukces inwestycji zależy także od zaangażowania samorządów lokalnych. Marszałek zaproponował budowę parkingów Park&Ride przy przystankach i stacjach ”Szczucinki”, a także organizację przez gminy busów dowożących na pociągi mieszkańców miejscowości nie leżących bezpośrednio przy trasie Szczucinki. Po wypowiedzi Pana Marszałka, Pan Starosta Kwiatkowski podkreślił, iż ceny zaproponowane przez SKPL są najniższe od czasu zawieszenia połączeń w 2000 roku oraz zauważył, że taka oferta prawdopodobnie już nigdy się nie powtórzy i jest ostatnią szansą reaktywacji ”Szczucinki”. Przedstawiciele firmy SKPL Cargo zauważyli, że ze względu na szybko pogarszający się stan linii kolejowej, za dwa – trzy lata inwestycja w obecnym kształcie nie będzie już możliwa do realizacji.

Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Pan Krzysztof Kaczmarski zgodził się wstępnie z przedstawionymi propozycjami. Zaproponował on zmianę rozłożenia finansowania po stronie samorządowej, aby do połączeń dopłacały też te gminy, których mieszkańcy będą korzystać z kolei za pośrednictwem busów dowożących do przystanków.

Pod koniec Pan Marszałek zadeklarował, iż w przyszłorocznej perspektywie budżetowej Urząd Marszałkowski zabezpieczy środki na uruchomienie linii wskazując jednocześnie na konieczność zaangażowania ze strony gmin. Po wypowiedziach przedstawicieli samorządów również z ich strony udało się wypracować jednolite stanowisko popierające reaktywację ”Szczucinki”.

Kamil Jasica, nasz administrator oraz reprezentant Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie zadał Panu Marszałkowi pytanie o powód, dla którego budowa linii kolejowej z Żabna do Buska Zdroju nie została wpisana do strategii rozwoju Województwa Małopolskiego. Pan Marszałek powiedział, iż inwestycja ta na obecną chwilę jest nierealna, a na akceptację czekają ważniejsze projekty. Przypomnijmy, że brak inwestycji w strategii rozwoju województwa przesądził o braku możliwości wpisania łącznicy z Buskiem Zdrojem do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.

Na końcu wspomnieliśmy o przygotowywanym przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie projekcie organizacji wypożyczalni drezyn rowerowych na odcinku Dąbrowa Tarnowska – Szczucin. Projekt zyskał poparcie jako sposób ochrony linii przed dalszą degradacją do czasu ewentualnego przedłużenia relacji pociągów osobowych do Szczucina. Uzyskaliśmy też wstępne deklaracje pomocy przy odkrzaczaniu ww. odcinka linii kolejowej.

Podsumowując, spotkanie przebiegło bardzo pomyślnie. Teraz pozostaje nam czekać na decyzje ze strony PKP PLK. Aby inwestycja w ogóle mogła zostać rozpoczęta, potrzebne jest przejęcie linii przez samorządy lub przynajmniej wydzierżawienie jej przewoźnikowi SKPL. Miejmy nadzieję, że obecny zarządca Szczucinki będzie skory do dobrej współpracy.

Pozdrawiamy, Miłośnicy Szczucinki!

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *