110 lat minęło!!

Dokładnie 110 lat temu, 15 Października 1906 roku wyruszył pierwszy pociąg rozkładowy do Szczucina. Otworzył on oficjalnie naszą „Szczucinkę” wybudowaną w wyjątkowo krótkim czasie jednego roku z funduszy prywatnych.

Linia przez dziesięciolecia służyła mieszkańcom regionu dowożąc ich do zakładów pracy, szkół, czy uczelni. Trasa była używana również do przewozów towarowych dla zakładów w Tarnowie, Niedomicach, Fiuku oraz Szczucinie gdzie część towarów przeładowywano na kolej wąskotorową i przewożono dalej na północ. Planowano nawet wydłużenie linii kolejowej i połączenie jej z trasą do Buska Zdroju w celu zapewnienia szybkiego połączenia południowo-wschodniej Polski z Warszawą, jednak tajemnicą poliszynela jest to że inwestycja ta była wielokrotnie blokowana przez władze Krakowa. Po 1989 roku i upadku wielu zakładów przemysłowych znaczenie linii spadło, lecz mimo tego wciąż korzystała z niej relatywnie duża liczba pasażerów. Regionalnym władzom PKP zależało jednak na zamknięciu linii, więc w 1999 roku rozkład jazdy został ułożony tak, aby nikomu nie pasował. Pociągi z dnia na dzień straciły niemal wszystkich pasażerów, a rok później zawieszono polączenie kolejowe za powód podając nierentowność połączenia. Celowe działanie nie było co prawda jedyną przyczyną zamknięcia trasy, gdyż drogi w eksploatacji i utrzymaniu tabor nie poprawiał specjalnie bilansu finansowego linii, jednak gdyby nie nieudolne zarządzanie, do zamknięcia tej, jak i wielu innych lokalnych tras wcale dojść nie musiało.

Jeszcze do niedawna nad „Szczucinką” zbierały się ciemne chmury, gdyż pojawił się wątpliwy pomysł wybudowania na miejscu torowiska ścieżki rowerowej. Gdyby nie upór WAS, mieszkańców Powiśla, Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie oraz lokalnych aktywistów, którzy protestowaliście przeciw ścieżce, dzisiejsza rocznica byłaby zapewne ostatnią. Bez Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie i pisma wystosowanego z naszą pomocą do Pana Ministra Infrastruktury i Budownictwa sprawy również mogły potoczyć się zupełnie inaczej. Pan Minister Infrastruktury i Budownictwa zablokował decyzje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego naszej linii kolejowej co oddaliło perspektywę likwidacji trasy. Szczególne podziękowania należą się także osobie prowadzącej na Facebooku stronę Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej, która to wystosowała do Ministerstwa własny apel o zaniechanie likwidacji „Szczucinki”, a także dostarczyła nam wielu ważnych informacji. Dziękujemy wszystkim, którzy sprzeciwili się planom likwidacji naszej linii kolejowej oddając głos w ankiecie na stronie internetowej Gminy Dąbrowa Tarnowska. Choć początkowo jej wyniki były pomijane przez władze lokalne, ostatecznie ona również miała duże znaczenie w sprawie.

W tym roku co prawda nie udało się zorganizować tradycyjnego pociągu specjalnego, który do tej pory odbywał się na Szczucince co 10 lat, jednak nadchodzące miesiące dają szansę na coś jeszcze lepszego. W ostatnim czasie bowiem pojawiła się realna szansa na powrót regularnego, codziennego ruchu kolejowego na Powiśle! Ofertę na obsługę naszej linii złożył operator SKPL Cargo z Kalisza, który może się pochwalić przywróceniem do stanu używalności nieczynnych linii kolejowych oraz dużą ilością przewiezionych pasażerów na liniach, gdzie PKP uznawało, że się opłaci prowadzić ruchu kolejowego. SKPL zaproponowało uruchomienie codziennych pociągów osobowych, na początku na odcinku Tarnów – Dąbrowa Tarnowska, w ilości aż sześciu par na dobę! Dla dalszej części linii również jest szansa, gdyż możliwe jest uruchomienie w sezonie letnim pociągów retro do samego Szczucina. Wraz ze Stowarzyszeniem Miłośników Kolei w Krakowie rozważamy również możliwość organizacji wypożyczalni drezyn rowerowych na odcinku Dąbrowa Tarnowska – Szczucin. Do tego jednak potrzebna byłaby zgoda samorządów oraz dotacja ze środków Województwa.

Jeszcze raz dziękujemy za okazane wsparcie i czekamy na rozwój wydarzeń. W najbliższy poniedziałek , 17-go października, w Dąbrowie Tarnowskiej odbędzie się spotkanie Samorządów z przewoźnikiem SKPL, które prawdopodobnie da nam pewną odpowiedź, czy na Powiśle wrócą pociągi pasażerskie. My również będziemy na spotkaniu i trzymamy kciuki, aby przedstawiciele Samorządów Powiatu Dąbrowskiego podjęli właściwą decyzję.

Pozdrawiamy i DZIĘKUJEMY, Miłośnicy „Szczucinki”
P.S. Poniżej skromna galeria, jak to pięknie kiedyś u nas było

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *